Temperatura optima de somn – cum sa ai un somn odihnitor

De ce e important sa dormi? Pentru ca trebuie sa te refaci, sa ii permiti organismului sa isi revina dupa o zi de lucru, iar dupa toata energia consumata, trebuie sa ii permiti mintii tale sa se relaxeze. Stiai ca daca nu reusesti sa dormi suficient, te poti expune pierderilor de memorie, extenuarii sau chiar si dereglarilor hormonale? Un somn odihnitor nu se traduce neaparat prin numarul de ore dormite pe noapte, ci prin calitatatea acestuia (cum dormi, in ce conditii, ce ritual de somn ai etc.). De ce este important sa ai un somn odihnitor? Pentru ca acesta iti poate influenta foarte multe lucruri din viata – de la dezvoltarea cerebrala, la cresterea imunitatii si chiar la stimularea creativitatii.

Intr-unul dintre articolele anterioare discutam despre importanta temperaturii optime in casa si care sunt valorile considerate in regula pentru organism (daca vrei sa il parcurgi din nou, il poti accesa rapid de aici), insa de data aceasta vrem sa iti vorbim despre beneficiile pe care le poate avea asupra obtinerii unui somn odihnitor.

1. Temperatura optima de somn

Calitatea somnului nu depinde doar de ritualul pe care il ai in fiecare seara, de calitatea saltelei sau a tipului de lenjerie de pat, ci si de temperatura din camera. Si asta pentru ca, in timpul somnului, corpul tau incearca sa regleze temperatura pe care o resimte, mai ales atunci cand in camera este prea cald sau prea frig, de unde si desele momente in care te trezesti. Iar orice trezire perturba somnul.  

Cand vine vorba despre temperatura trebuie notat faptul ca o temperatura prea scazuta ar putea duce la slabirea sistemului imunitar (dar si la intarzierea momentului in care vei adormi pentru ca organismul tau va fi nevoit sa consume mai multa energie pentru a se incalzi), in timp ce una ridicata creeaza un disconfort prea mare.

Echilibrul ar fi undeva la 20 de grade – temperatura perfecta fiind la 18 grade (daca in sufragerie este recomandata o temperatura de 22 de grade, in dormitor ar trebui sa fie putin mai racoare). Se considera o temperatura prea mare pentru somn orice valoare care depaseste 24 de grade. Bineinteles, temperatura optima se calculeaza si in functie de sezon si de vremea de afara – ar trebui ca diferenta dintre interior si exterior sa nu fie mai mare de 15 grade, pentru a nu crea disconfort (in cazul in care temperaturile de afara sunt cu minus, atunci in dormitor se pot pastra intre 18-21 de grade).

2. Cum poti avea un somn odihnitor

  • Stabileste-ti un program de somn (ca un fel de ritual) si tine-te de el → acesta include atat setarea orei la care adormi, dar si cea la care te trezesti. Specialistii recomanda 8 ore de somn in cazul unui adult, orele in care somnul este cel mai odihnitor (corpul refacandu-se mai repede in acel interval) fiind intre 22:00—2:00. Acesta este intervalul in care se elibereaza melatonina, hormonul care te ajuta sa te odihnesti, sa iti mentii memoria si atentia. Daca prinzi acest interval, atunci dimineata vei fi ca nou si vei fi mai pregatit pentru provocarile din ziua urmatoare. Chiar daca dormi 5 ore pe noapte, in cazul in care profiti de ele fix in intervalul oportun, atunci somnul tau va fi odihnitor (retine, insa, faptul ca orele nedormite acumulate nu se pot recupera). Dar daca adormi in mod repetat la 4 dimineata, sa spunem ca ziua ta nu va fi tocmai placuta – este important intervalul, nu numarul de ore.
  • Evita exercitiile fizice (sportul) inainte de culcare
  • Evita mesele consistente, alcoolul si bauturile carbogazoase cu cel putin 4 ore inainte de culcare
  • Schimba frecvent lenjeriile de pat si alege materiale naturale, care ii permit pielii sa respire
  • Foloseste o saltea si perne care iti sustin spatele si te ajuta sa dormi fara dureri
  • Evita lumina telefonului, a televizorului sau a calculatorului inainte de culcare (iti recomandam, in schimb, sa citesti o carte)
  • Pentru un somn odihnitor, acopera ferestrele cu draperii, astfel incat luminile de afara sa nu te perturbe
  • Incearca sa te relaxezi inainte de a merge in pat (sa lasi stresul si grijile deoparte)

Tu stiai ca exista o temperatura optima de somn, care s-ar traduce ulterior si printr-o serie de beneficii pentru organism? Daca te-au ajutat informatiile de aici, nu putem sa iti spunem decat „Somn usor!”.